Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych czy dyrektywa Parlamentu i Rady (UE) 2019/1161 z 20 czerwca 2019 r., mają na celu przede wszystkim:
⚡zapewnienie ułatwienia dostępu do infrastruktury niskoemisyjnej,
⚡promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego
⚡i zwiększenie udziału procentowego pojazdów niskoemisyjnych w taborach pojazdów wykorzystywanych do świadczenia usług transportu oraz w zadaniach związanych z usługami komunalnymi – co najmniej do 10% do 31.12.2024 r. i do 30% od 1.01.2025. Dlaczego to takie ważne -zgodnie z obecnym brzmieniem art 76 ust. 2 Ustawy o elektromobilności, umowy zawarte przez JST na realizację poszczególnych zadań, dla których nie osiągnięto ww. progów wygasają z automatu z dniem 31 grudnia 2025r.
Stąd coraz częściej samorządy, które w 2022 lub 2023 roku przekroczyły limit 50 tys. mieszkańców zwracają się do nas z prośbą o analizę, w jakim zakresie ich flota pojazdów, 🚗🚌 tabor winny być dostosowane do przywołanej Ustawy na dzień 1 stycznia 2025. W naszych analizach każdorazowo identyfikujemy wszystkie zadania publiczne i wszystkie usługi realizowane w ramach danego zadania publicznego, zlecane w oparciu o Prawo Zamówień Publicznych, by ocenić czy suma usług realizowanych w ramach danego zadania publicznego realizowana jest przy udziale owych 10% pojazdów elektrycznych lub napędzanych gazem ziemnym, stosując wskazane z przepisach zasady zaokrąglania procentów podczas obliczania liczby wymaganych pojazdów 🚚🚛. W dalszej kolejności określamy minimalną ilości 🔌 pojazdów elektrycznych lub zasilanych gazem ziemnym do realizacji zadań własnych, dodatkowo wskazując możliwe źródła finansowania.
Właśnie oddaliśmy raport sporządzony dla Zakładu Gospodarki Komunalnej w Grodzisku Mazowieckim. Nasi eksperci, 💡jak zawsze głodni wyzwań, pochylają się nad kolejnymi zagadnieniami związanymi z elektromobilnością, o których napiszemy niebawem. Obserwujcie naszą 🌐stronę internetową i śledźcie nas w social mediach!